Hi followers ;)

Monday, September 21, 2020

Tanam pokok di rumah flat : Pokok Indoor

Salam semua,

Hari ahad lepas, Ummi berkesempatan ke pasar ahad/pasar karat shah alam.. Alaa yang dekat stadium Shah Alam tu.. Ummi lupa plak nak tangkap gambo suasana di sana. Suasana sekarang lebih better dari sblm PKP,.. pintu masuk ada orang jaga.. Dan gerai-gerai di buka mengelilingi stadium dan diorg buat jalan dua hala untuk pejalan kaki..kalau tak larat boleh naik buggy rm3 kot seorang. Jadi tak ada kes berselisih dan suasana tak crowded. Parking pn lagi sng.. Kalau pergi lewat hangat pijo ye.. Kalau ada anak kecik pegi awal.. 

Memandangkan kita ada pokok di luar tapi da padat, rasa seronok pulak nak hias rumah dengan pokok indoor. 

Dengan ini mengucapkan ummi perkenalkn dan mengucapkan selamat datang kepada pokok-pokok indoor yang di beli dari pasar ahad. Dengan harga nya sekali.. Untuk rujukan masa depan. Semoga sihat-sihat.. 

Dari kiri 1,4,5 rm9 , manakala 2, 3 rm4
Total RM 35

Sambil-sambil terbeli 2 ekor ikan puyu. skali dengan bekas rm10. Sebenarnya banyak jenis ikan.. tapi kami pilih ikan puyu sebab lasak. Air pn boleh gune air paip. Pandai die posing. Tapi suka pulak bergaduh dua ekor ni. Acane nak buat tu..


Inilah tempat nye. Kayu tu di beli di DIY, papan nya saja rm 30. Besi xtau harga brape.

Tengok tv ada scenary di situ.


Alang-alang beli jugak nak rasa rendang Zarina Zainuddin.. Masa ni tinggal kerang je. 


sekian, terima kasih kawan-kawan kerana sudi membaca coretan ummi  😉

26 comments:

  1. Letak dalam rumah pokok yang comel sahaja.
    Sedap tidak rendang kerang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tula comel na.. berseri rumah..
      Rendang dia sedap na..heheh

      Delete
  2. Nak tanam-tanam ni masih bertatih lagi. Tangan tak serasi la.. Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh.. tula ummi dulu pn xreti jaga pookok./.asal beli mati..tp skrg menuntut dekat Fb..alhamdulillah terjaga la juga pokok.. ummi mulakan dengan pokok sng jaga baru smgt nk tanam pokok lain,hehehe

      Delete
  3. comelnyaa pokok indoor tu 😍 buat perhiasan mmg cntik sngat

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul ayu..cantikk sgt.. hijau permadangan..ada org ckp pokok indoor ni pembersih udara rumah..heheh

      Delete
  4. Sedap mata memandang bila ada pokok dalam rumah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha fiza.. kalau rasa pening kepala boleh tgk2 pokok2 ni.hehe

      Delete
  5. Replies
    1. tula ciknor... bila tanam pokok baru tahu.. srnk gak berkawan ngn pokok..hehehe

      Delete
  6. Hi, good afternoon. All right? I am Brazilian, from Rio de Janeiro and I want to present my Blogger. New friends are welcome, no matter the distance. I would like to invite you to follow my Blogger. I'm a follower number 132.

    https://viagenspelobrasilerio.blogspot.com/?m=1

    ReplyDelete
  7. wah menarik tu kak... ikan puyu memang suka bergaduh... nanti akak kene sediakan bekas besar, atas tu jangan buka takut dia melompat sebab dia kuat melompat tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke.. dana.. baru tahu kuat gaduh..... betul la dana ...akak dekat kn mata dekat bekas tu... terkejut melompat ikan tu.. kadang gaduh pn melompat.tp ikan ni bijak jugak..kalau kite tgk die membatu..kalau kite jauh elok bergerak2..heheh

      Delete
  8. Replies
    1. mekacih atie...hehe.. ummi ingt nak tambah lg pokok kalau ke pasar ahad..

      Delete
  9. Adik lelaki saya obsess dengan indoor plants ni. Sanggup beli jauh2 and mahal2. Time PKP haritu, tengok dia risau semacam macam kucing nak beranak, bila tanya kenapa, rupanya lupa nak bawak balik pokok2 dia, takde yang tolong siram dekat rumah sewa, habis mati pokok2 dia haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah... xsngka ada laki minat pokok ek.. pokok indoor ni tahan jugak kalau xsiram beberapa hari tp kalau da sampai berbulan pkp xsiram mmg boleh arwah pokokny.hehhe.. sayang benar adik tqa ngn pokok2 die..mesti adik tqa ni jnis pengemas..

      Delete
  10. Ni kalau akak mau tak fokus tengok tv, asik terpandang ikan dan pokok2 tu je..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tula kak uji..mujur umi xminat tgk tb sgt.. bile boring berjalan tgk pokok comel ngn ikan puyu😂😁

      Delete
  11. baru jg nak berjinak-jinak tanam pokok kt rumah, rumah flat jg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom same2 menanam nohas. cume duk umah flat ni xde la bnuk ruang..tp klu da minat kite selit2 je..heheh

      Delete
  12. Cantiknya pokok indoor akak. Sedap tak pulut kuning dan rendang kerang ZZ tu kak?

    ReplyDelete
  13. Wow bestnya shopping.. pokok rm35 berbaloi tu

    ReplyDelete